Direktlänk till inlägg 20 mars 2013

Hästar

Av Anne-Lie Bjurström - 20 mars 2013 22:46

Kan nog snart inte förneka längre att saknaden av hästarna börjar bli allt mer påtaglig. 

Tiden bara springer iväg och det var snart 3år sedan jag tog beslutet att göra mig av med min senaste häst. 


I början finns det ett stort tomrum men som mer och mer försvinner, man roar sig med annat och finns en massa ledig tid att fylla. 

Ganska så snart förstår man inte alls hur man överhuvudtaget hann med att ha häst, vara i stallet 7dagar i veckan samtidigt som man hade ett helttids jobb, som man dock hade lika mycket övertid på som en vanligt heltidstjänst. 


Hur hann man med allt? 

Gjorde man något annat än att jobba och vara i stallet. 

Fasiken jag hade ju till och med hjälp någon dag eller några dagar i veckan, men då var jag ju med för det mesta iallafall för att hjälpa till från backen istället!


Sedan skulle man ju även ha stalltjänst för att få ha hästen stående på pappas gård. 


Men tiden går och så byter man jobb, till ett jobb i en cafeteria...Liggandes i ett ridhus på en ridskoleanläggning. 

Bra tänkt Anne-Lie, stå och se hästar hela dagarna! 

Ja helt plötsligt fick man tillbaka suget att skaffa häst igen... 


Det kostar massa pengar, det tar en massa tid och du har inte längre någon fritid alls. 

Nu låter jag negativ men försöker nog intala mig själv att det inte är något bra alternativ!


Men sanningen att tala så är det värt varennda krona och minut man lägger ner, man får tillbaka det i så mycket. 

Även om varje dag med häst absolut inte är rolig, du möter motgångar som kan hålla i sig i månader. 

Helt plötsligt släpper spärrarna och i samma stund som det händer så glömmer du också bort att du någonsin har haft en motgång. 

Du älskar den här varelsen och du prioriterar enkelt bort allt som heter ledig tid. 


Det är snöstorm, 30minus grader men du tar dig till stallet iallafall, det finns inget alternativ. 

Du har ett djur som kräver skötsel 7ddg i veckan, 365dagar i veckan. 

I samma veva som du skaffar dig en häst finns inte längre något som heter ligga hemma och vara sjuk (för jag hoppas att du själv inte heller svälter dig själv eller sover i din egna avföring). 


Som sagt finns mycket som inte är så attraktivt med hästarna men de stunder du finner glädje i gör det värt varennda motgång. 

Kan du dock inte ta en motgång så bör du nog se dig efter en annan sport eller hobby :). 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anne-Lie Bjurström - 28 maj 2014 16:47

Hej, Vi har under de senaste veckorna haft en fototävling i Träffpunkten. Nu har bidragen lämnats in och jag har framkallat dem. Måste tillägga att alla har gjort ett super bra jobb och bidragen är super fina! Samtliga bidrag finns i ca...

Av Anne-Lie Bjurström - 27 maj 2014 13:53

Om ni inte har sett detta tidigare så måste ni verkligen se det!   http://www.youtube.com/watch?v=CvQBUccxBr4     ...

Av Anne-Lie Bjurström - 22 maj 2014 23:32

Hur kan det vara så svårt att särskilja mitt och ditt, visst att det nästintill stavas likadant men det har stor skillnad! Idag när jag kom till jobbet så hade det under natten varit inbrott (igen vill säga)! Varför och vem är den stora fråga...

Av Anne-Lie Bjurström - 21 maj 2014 21:51

Bilder som talar för sig själv...

Av Anne-Lie Bjurström - 19 maj 2014 17:53

  Som ni alla kanske har förstått så gillar jag att baka, men det vore kul att veta vad ni gillar mest! Kommentera gärna med era favoriter och önskemål om kommande bakning.   Här nedan lite av mina egna favoriter:     Äppelkaka   ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Cafe Velam

Träffpunkten

Cafet


Ovido - Quiz & Flashcards